2015. már 21.

Politikai marketing

írta: szaGértő
Politikai marketing

Különféle politikai elemzők időről időre különféle eredményekre jutnak a rendszeresen megjelenő cikkeikben, akár a pártszimpátiájukkal súlyozva is.

Amikor az elemzők találgatják, hogy mely bejelentéssel mely társadalmi csoport mozgósítható, milyen hatékonyan, tulajdonképpen alig burkoltan azt fejtegetik, hogy kinek mit kell ígérni, hogy az ígéretből valószínűsíthetően kézzelfogható, statisztikailag kimutatható népszerűség, választási időszakban pedig szavazat legyen.

Fordítsuk csak le olyan nyelvre, amelyet mindenki ért, azok is, akiknek meg sem fordult még a fejében, hogy ő itt (is) tulajdonképpen csupán egy vevő. Mivel itt tudományos elemzések által kapott eredményekről van szó, teljes mértékben politikamentes, tudományos eredmények vannak, csak akadnak, akik jobban használják e tudomány eredményeit, és vannak, akik kevésbé jól.

Nézzük csak a Wikipédia szerinti definíciót:

A politikai marketing a marketing politikában alkalmazott válfaja. A politikai intézményrendszer marketing jellegű felfogása Amerikából terjedt el. A politikai marketing használja mind a politika, mind pedig a marketing terminológiáját. A piac fogalmát kiterjeszti a szavazópolgárokra, akiket a marketingmodellek, illetve a marketingmódszerek (marketingkutatás, piacszegmentálás, célcsoportok kijelölése, a pozicionálás, a stratégia kidolgozása és megvalósítása) által elemez és céloz meg. A politikai marketing világnézeteket ad el.

(Forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/Politikai_marketing)

Az utolsó mondatot vastagon kiemeltem, mert fontos.

Még egy bekezdés ugyanabból a Wikipédia szócikkből, mert ennél jobban én sem tudnám megfogalmazni:

Alapvetően egy cserefolyamat, melynek két meghatározó szereplője van: az eladó – aki a termékeket, illetve a szolgáltatásokat kínálja – és a vevő – aki a termékeket és szolgáltatásokat pénzére cseréli. A csere a marketingstratégia eredményeként jön létre, melynek négy összetevője van: termék vagy szolgáltatás, az eladásért folyatott kampány, az árazás, illetve a terítés vagy elosztás (a gyártótól a fogyasztóhoz való eljutás). A politikai kampányban a cserefolyamat két szereplője a jelölt és a szavazók. Az előbbi politikai vezetőerőt ajánl a szavazatokért cserébe. A termék maga a választási program.

Magyarul: a választás pontosan ugyanolyan marketingfolyamat, mint a mosópor eladása. az egyiknél az eladó azt ígéri, hogy tiszta lesz a ruhám, a másiknál pedig azt, hogy lesz egyáltalán ruhám. Jól fogok élni, lesz mit ennem, nem akarnak fejbeverni a szomszédaim. Tipikusan a Maslow piramis alján (picivel) túli világot tartalmaznak az ígéretek. (lásd: http://szagertoivelemeny.blog.hu/2013/10/06/erdekemberek_142)

A különbség abban van, hogy a mosópor, az autó, a hajvágás és az egyéb vásárolt cikkek kézzelfogható dolgok, össze tudom hasonlítani, hogy a szomszédom, a barátom, jobbat vagy rosszabbat kapott-e, olcsóbban vagy drágábban kapta-e.

A megvásárolt politikai vezetés viszont nem hasonlítható össze. Bármelyik választás után mindenki marketingel tovább. A hatalmon levők azt, hogy sokkal rosszabb lett volna, ha nem ők nyernek, a vesztesek pedig azt, hogy most sokkal rosszabb. Nem tudjuk összehasonlítani a szomszéd cuccával, mert a szomszéd is ugyanazt kapta, négy évig csakis egy termék létezik, a győztes politikai erő, és mivel a vesztesek nem irányíthatják az országot, nincs kontrollcsoport, amin lemérhetnénk, hogy a többiek terméke mennyivel volt jobb vagy rosszabb.

Ha ugyanazt az autót kellene vennünk, mint amelyiket a többség akart, nem látnánk, hogy van-e jobb, vagy mi kaptuk a csúcskategóriát (lásd Trabant...)

Már az is eredmény, a megkapjuk a terméket. Olvassunk csak vissza pár bekezdést: a termék maga a választási program. Az ígéretek.

És mint tudjuk, a marketing a vágyak manipulálásának tudománya, a jó marketinges eldönti, hogy mit akarjak. És azt fogom akarni. Minél inkább az egyszerű tömegekhez tartozom, annál inkább azt fogom akarni. A marketing így működik, az átlagos tömegeknek adja el nagy tételben azt, amin a legnagyobb nyeresége van, és tulajdonképpen nem érdekli a pár százalék nem manipulálható, mert a pénzét már megkapta attól a többségtől, akiken működött a marketingje. 

És lehet, hogy még a terméket sem kapják meg.

 

 

Szólj hozzá

marketing politika termék maslow piramis