2017. már 07.

Pénzintézet és adatvédelem

írta: szaGértő
Pénzintézet és adatvédelem

Csöngött ma a telefonom.

bank.jpg

Női hang elkezdte hadarni:

- Tájékoztatom, hogy a beszélgetést minőségbiztosítási okokból rögzítjük, xxx-t keresem.

Itt meg is állhatunk egy pillanatra, a minőségbiztosítás egy jó nagy rizsa, azért rögzítik, hogy ha valamit megbeszélnek az ügyféllel, legyen nyoma.

Itt kétfelé szokott ágazni a dolog. Ha azt válaszolom, hogy én is rögzítem, akkor az esetek nagy részében azt mondják, hogy nem járulnak hozzá, és kinyomják a hívást.

Most nem volt kedven hozzá.

Hölgy tovább hadar:

- Kérem, adja meg az édesanyja nevét és a születési dátumát.

Na, itt szokott elfogyni a türelmem. Mert itt mindig ugyanaz történik.

- Milyen cégtől hívott?

- Azt nem mondom meg, csak ha azonosította magát.

(annyit elárult, hogy pénzintézet, de hogy melyik, azt nem)

- Én meg csak akkor adom meg az adataimat, ha elárulja, honnan hívott.

- Akkor feljegyzem, hogy nem működik együtt.

Itt még kicsit agitált, hogy mégis adjam meg, de mivel nem voltam hajlandó, letette.

A fentiekkel egy probléma van, nem is kicsi.

Ha szerződésben állok valakivel, akkor nyugodtan megmondhatja, honnan hív.

Egyéb esetben meg senkinek nem javaslom az adatok megadását, mert képzeljük csak el, hogy ha ezzel a szöveggel felhív valaki, megadom mondjuk az anyám nevét és a születési dátumomat, pár nap múlva felhív másvalaki, és mondjuk elkéri a lakcímemet, később megint másvalaki a bankkártyám számát, stb., pár nap alatt egy ember összes lényeges adatát meg lehet szerezni, amivel elég sok visszaélést lehet elkövetni.

Ha három négy ember szervezetten összeáll, napi nyolc órában pár száz ember személyes adatait össze lehet szedni, ami - ha ő maga nem is akarja felhasználni - a feketepiacon jelentős összegekért adható el. 

Erre utaznak az adathalász emailek is, csak más taktikával.

Ezt végzi jó néhány vírus meg trójai, megint más taktikával.

A fenti módszer meg az offilne emberek adataira tud rámenni.

Ha ugyanis valakivel szerződésben vagyok, akkor miért ne árulhatná el, honnan hív? Ha meg nem árulja el, rögtön felmerül a kérdés, hogy talál fél, hogy nem találja el azt  bankot, ahol számlám van?

Minden bank online felülete úgy kezdődik, hogy bizonyos adatokat nem kérnek be se telefonon, se online, se pedig SMS-ben.

A dologgal kapcsolatban a legfontosabb tudnivalók

  • Ismeretlennek soha nem szabad semmilyen személyes adatot megadni
  • Banki adatot sem
  • Ha ilyen hívásunk van, és a hívó nem akarja azonosítani magát, kérjünk egy telefonszámot, amelyen vissza tudjuk hívni, és a visszahívás előtt ellenőrizzük, kié ez a szám

Ezen felül még fontos, hogy ne adjunk meg

  • bankkártyaszámot,
  • PIN kódot
  • általában bankkártya semmilyen adatát

ismeretlen embereknek.

És - véleményem szerint - amíg nem tudjuk, kivel beszélünk, addig a hívó ismeretlen.

Persze az unokázós csalásokból tanulva, előfordulhat, hogy azt hisszük, hogy tudjuk, kivel beszélünk, és lehet, hogy rosszul tudjuk.

Ezért nagy óvatossággal kell eljárni minden olyan esetben, amikor bármilyen adatot vagy bármilyen értéket (pénz, ékszer, stb.) kérnek tőlünk.

 

Szólj hozzá