2016. feb 28.

Vitatkozás és marketing

írta: szaGértő
Vitatkozás és marketing

Két ember közötti vita arra szolgál, hogy egyrészt mindkettő megismerje a másik véleményét, másrészt normális keretek között megpróbálják - legalább részben - meggyőzni egymást.

A marketing meg tulajdonképpen valaki más meggyőzése arról, hogy amit én jónak gondolok, gondolja jónak az is, akire a marketing irányul.

vitatkozas.jpg

A vitatkozás és a marketing közötti lényeges különbség az, hogy - legalábbis normális kulturált vita során - mindkét fél meghallgatja és tiszteletben tartja a másik álláspontját, annak ellenére, hogy - az érveivel - megpróbálja megváltoztatni azokat. A marketing meg arról szól, hogy addig mondom rendszeresen, sokszor, és a lehető legtöbbet a saját véleményemet, figyelmen kívül hagyva az ellenérveket, amíg a másik fél teljes egészében el nem fogadja. Végső soron el akarja fogadtatni a termékét vagy álláspontját, teljes egészében. Jól látható ez például a politikai marketing során. Aki politikai marketinget csinál, folyamatosan tolja a célcsoport arcába az érvrendszerét, sokszor, sokáig. Egyfolytában.

Ha a vita átmegy marketingbe, akkor az már nem vita, hanem az egyik fél egyoldalú kommunikációja, függetlenül a másik fél válaszától. Mert az nem érdekes. Vagyis érdekes, amennyiben az a válasz, amit a marketinget toló hallani szeretne. Nem vita, hanem kísérlet egy döntés befolyásolására úgy, hogy az neki jó legyen, függetlenül a másik véleményétől, vágyaitól, és néha a realitástól is.

Előfordul, hogy valakire nem hat a marketing, mert vagy zavaróan tolakodó, vagy túlságosan szemben áll az értékrendjével vagy véleményével. Esetleg csak a marketing módja zavaró. Ilyenkor hiába megy a marketing napi több órán keresztül, inkább növeli az ellenállást, mintsem hogy azt csökkentené. Még akkor is ha az üzenet egyébként elfogadható lenne, csupán a marketing stílusa, nyomulása szüli önmagában az ellenállást.

Az okos ember ilyenkor hátulról jön, mint a fodrász. Nem szemből tolja az ajánlatát, hanem megpróbálja vonzóvá tenni azt, és ilyenkor a marketing célpontja esetleg el fogja fogadni a csomagot. Mert egy ilyen csomagban lehetnek szimpatikus és kevésbé szimpatikus, vonzó és kevésbé vonzó elemek, de mivel ez egy csomagajánlat, szerencsésebb a vonzó és szimpatikus elemeit kidomborítani, és kevésbé mutatni, a hátrányosabb elemeket, és így összességében mindjárt elfogadhatóbb lesz a dolog.

Esetleg egy picikét visszavenni, hogy ne csak erről (vagy nagyrészt erről) szóljon a kommunikáció.

De semmiképpen sem célravezető emelni a fordulatszámot, és megkísérelni a célpont bűntudatát felébreszteni.

Mert abból lehet, hogy menekülés lesz.

Szólj hozzá

marketing vita